Sök:

Sökresultat:

153 Uppsatser om Kristen höger - Sida 1 av 11

Jesus - vÀrldens första rocker?: En jÀmförande studie mellan kristen och sekulÀr metal

Kristen metal? Kan man verkligen kalla nÄgot kristen metal?Heavy metal Àr ju en rebellisk reaktion mot en samhÀllsstruktur av mÀnniskor som inte kÀnner sig hemma dÀr. Och kristendomen Àr ju en religiös rörelse som stÄr för ordning, reda, renhet och kÀrlek.Eller?Syftet med denna studie Àr har varit att studera likheter och skillnader i lÄtstruktur, dynamik och klangfÀrg mellan kristna och sekulÀra metalband och se om de anvÀnds pÄ samma sÀtt i förhÄllande till texten.Jag har gjort en komparativ analys av lÄtar av kristna och sekulÀra metalband och tittat pÄ möjliga likheter och skillnader. Detta innefattar Àven en konstnÀrlig del dÀr jag, i relation till det analyserade materialet, skrivit tvÄ lÄtar sjÀlv och dokumenterat dessa i klingande form.Som material till denna studie har jag anvÀnt mig av vetenskapliga artiklar, lÄtmaterial samt intervjuat pastor Bob Beeman frÄn Nashville, som Àr en av pionjÀrerna bakom kristen metal..

Fallet, korset och Gaia. : En studie i kristen miljöetik.

Denna studie handlar om att beskriva, diskutera och jÀmföra de olika argumenten som de tvÄ teocentriska filosoferna Michael Northcott och James Gustafson har om miljöfrÄgan. Studien fokuserar pÄ vad de har för tankar om ursprunget till miljökrisen, vilken position mannen har i skapelsen, vad naturen har för vÀrde och vilka konsekvenser deras stÀllningstagande har för lösningen till miljökrisen. Till sist undersöker studien vad de har för kritik mot samhÀllet, vilken lösning de har för en fortsatt utveckling av samhÀllet utan att ytterligare skada naturen..

Kyrkan som mötesplats : en empirisk studie av om nÀtverk/organisation, tradition och det sÀtt individen upplever sig som kristen Àr sammanlÀnkade med gudstjÀnstdeltagande i svenska kyrkan

Motivet till studien var att finna orsaker till kyrkan som mötesplats i avseende pÄ gudstjÀnstdeltagande. En övergripande frÄgestÀllning var att undersöka i vilken omfattning gudstjÀnstbesök i kyrkan kan relateras till personer som har en kristen övertygelse. Undersökningen baseras pÄ tre aspekter som antas vara knutna till gudstjÀnstbesök i kyrkomiljö. Det har antagits att nÀtverk/organisation, tradition och det sÀtt individen upplever sig som kristen Àr sammanlÀnkade med gudstjÀnstdeltagande i Svenska kyrkan. En beskrivning och jÀmförelse har genomförts av tvÄ geografiskt Ätskilda kristna grupper med utgÄngspunkt i ovan nÀmnda faktorer.

VÀrdegrundsarbete i skolan : FrÄn idé till verkstÀllande

I lÀroplanskommitténs betÀnkande rörande den nya lÀroplanen 1994 sÄ skrevs det mycket om lÀrarens roll som förmedlare av vÀrdegrunden till eleverna, vad det var som lÀraren skulle förmedla och i viss mÄn hur det skulle ske. VÀrdegrundsarbetet skulle ske tematiskt genom skolgÄngen i alla Àmnen och inte endast förekomma i ett eget Àmne eller i religionskunskapen, som dock behöll en viss sÀrstÀllning rörande arbetet med etik. För att kunna förmedla de önskade vÀrderingarna till eleverna sÄ skulle lÀraren anvÀnda sig av ?den etik som förvaltats av kristen tradition och vÀsterlÀndsk humanism?. BetÀnkandet behandlar inte vad som menas med detta uttryck, men bifogar en bilaga skriven av Anders Piltz dÀr han försöker att motivera ordavalet och vad kristen tradition innebÀr.NÀr man jÀmför den moderna forskningen rörande vÀrdegrundsarbetet i skolan med betÀnkandet och dess mÄlsÀttning kan man se att samma vÀrderingar premieras, men att demokratiaspekten har fÄtt en mycket större roll Àn vad som kanske var meningen, nÄgot som kan bero pÄ att demokrati Àr nÄgot som krÀver mer tid att lÀra ut Àn andra vÀrderingar som Àr mer naturliga, som tillexempel respekt för andra individers autonomi.


VÀrdegrunden : ett verktyg byggt av vÀsterlÀndsk och kristen etik i ett mÄngkulturellt samhÀlle

I mitt examensarbete har jag valt att skriva om vÀrdegrunden. Anledningen till detta Àr den brist pÄ respekt hos eleverna jag ser i skolorna idag. Skolmiljön skiljer sig idag markant frÄn nÀr jag vÀxte upp. Jag Àr uppfostrad till att visa respekt och empati, det var en sjÀlvklarhet och Àr det fortfarande för mig. Man ska bry sig om sin omgivning och vara tacksam för det man har.

Fyra lÀrares uppfattningar och tankar om kristen tro i arbetet i en mÄngkulturell skola

Syftet med denna studie har varit att undersöka fyra lÀrares uppfattningar och tankar om kristen tro i arbetet pÄ en mÄngkulturell skola. I arbetet ingÄr intervjuer med fyra kristna lÀrare och deras perspektiv över att vara religiös i ett mÄnkulturellt samhÀlle. Arbetet innehÄller ocksÄ en lexikon definition och litteraturgenomgÄng om religion, kultur, samhÀlle och religion i skolans historia. I arbetet framkom det att tro bland annat inte Àr nÄgot man talar högt om utan nÄgot privat men samtidigt inget man förnekar. Acceptans för andra religioner och deras högtider fanns men förstÄelsen för dessa var svÄr.

Den privatreligiösa grÀnsen : en studie av privatreligiositet i en kristen friförsamling

Studien avser att ta reda pÄ hur tron Àr utformad hos aktiva medlemmar i en kristen frikyrkoförsamling med sÀrskilt fokus pÄ privatreligiositet. MÄlet Àr att fÄ insikt över i vilken grad tron Àr individualiserad och i vilken grad tron Àr formad utifrÄn traditionell kristen tro. Undersökningen har skett genom en empirisk undersökning dÀr fyra kvalitativa intervjuer legat som grund för studien. FrÄgestÀllningarna i studien har handlat om hur aktiva medlemmar i en frikyrkoförsamling ser pÄ sin tro och hur den Àr utformad. Avsikten har varit att se hur vÀl församlingen svarar för den enskilde individens tro samt hur tron kan sÀgas vara formad utifrÄn individuell tolkning med förtecken Ät privatreligiositet.Studien pekar pÄ en tydlig dubbelhet dÀr Ä ena sidan församlingen och dess gemenskap har stor betydelse i mÀnniskors formande av tro, vilket pekar pÄ vikten av en plausibilitetsstruktur.

VÀrdegrunden i skolans vardag Etiken i kristen tradition och vÀsterlÀndsk humanism

Examensarbetet behandlar frÄgan om vÀrdegrunden i skolans vardag, vad vÀrdegrunden bygger pÄ och hur den gestaltas i pedagogik och annan verksamhet i skolan. Arbetet baseras dels pÄ en litteraturstudie som syftar till att undersöka skolans historia, framför allt dess kristna pÄverkan och lÀroplansutvecklingen, samt en begreppsdefinition. Dels baseras det pÄ en kvalitativ intervjustudie av 10 lÀrare i grundskolan. Intervjustudiens syfte Àr att undersöka lÀrares uppfattningar av vad vÀrdegrunden handlar om och hur den kommer till uttryck i den dagliga verksamheten..

"NÀr kyrkan Àr garderoben" : Om kristna normers roll i "komma ut"-processer

I den hÀr studien intervjuas tretton kristna hbt-personer om kristna normers roll i ?komma ut?-processer. Syftet med studien Àr att söka en förstÄelse för hur sexuell identitet kan skapasunder ungdomsÄr utifrÄn de normer och vÀrderingar som kan finnas i kristna kontexter.Slutsatsen Àr att det i kristna kontexter ofta finns en stark heteronorm som gör det konfliktfylltför kristna hbt-personer att leva ut sina sexualiteter.För att hÀlsa ska kunna uppnÄs för kristna hbt-personer krÀvs en kristen kultur som inte baraaccepterar, utan Àven tar stÀllning för att all kÀrlek i trohet och respekt Àr lika vÀrdefull ochlika rikligt vÀlsignad som den heterosexuella..

FrÄn hotfull och frÀmmande till accepterad? : Bilden av romersk katolska kyrkan i svensk kristen press 1962-1966

Uppsatsens syfte Àr att studera bilden av den romersk katolska kyrkan frÄn det protestantiska perspektivet i Sverige. Historiskt har den protestantiska bilden sedan reformationen betraktat romersk katolska kyrkan antingen som hotfull eller frÀmmande.Uppsatsens primÀrmaterial bestÄr av ett representativt urval av svensk kristen press, med olika Svenskkyrkliga riktningar samt de större frikyrkliga samfunden som avsÀndare. AvgrÀnsningen Àr förlagd till Är 1962-1966, och följer Andra Vatikankonciliets pÄgÄende.Uppsatsens resultat uppvisar flera olika uttryck. Bilden av Andra Vatikankonciliet och romersk katolska kyrkan betraktades relativt positivt i delar av de svenskkyrkliga tidningar, medan uttrycken var generellt negativa i frikyrklig press. Enstaka tendenser vittnar Àven om att historiska uppfattningar av en hotfull romersk katolsk kyrka var fortsatt nÀrvarande under Andra Vatikankonciliets pÄgÄende.

Kristen etik i en nazistisk kyrka : En analys av Deutsche Christens etik

This is an analysis of the ethics of the Deutsche Christen, a pro-Nazi christian movement in the Third Reich. The movement was a part of the German protestant church and attracted as much as one third of the church members. They incorporated Nazi symbols in the church activities and aimed to ?cleanse? the church from what they called jewish influenses. It is debated if a group that supports Nazi ideals can be considered ethical, or even christian, but this analysis examines their etchics and raises the question if the ethics of the Deutsche Christen can be compared to other christian ethical models.

Kristen eller kommunal skola?: en jÀmförande studie av
undervisningen i religion och etik i en konfessionell
kristen friskola och en kommunal skola

Syftet med vÄr uppsats Àr tvÄfaldigt. Vi har undersökt hur representanter, det vill sÀga lÀrare, rektor och elever, inom en konfessionell kristen friskola beskriver skolans religiösa och vÀrdemÀssiga profil. Mot bakgrund av den givna beskrivningen har vi i ett jÀmförande perspektiv undersökt undervisningen i religion och etik inom den konfessionella friskolan och en kommunal skola. Uppsatsen har en kvalitativ ansats med intervju som metod. Resultatet av vÄr undersökning visar att den konfessionella skolan ger kristendomen mer utrymme, sÄ till vida att denna fÄr fungera som jÀmförelseobjekt vid undervisningen av övriga religioner.

"BÄda Àr vi fördömda - lÄt oss gÄ tillsammans!" : Att lÀsa Brott och straff i en kristen teologisk kontext

Det huvudsakliga syftet med min uppsats var att lÀsa Brott och straff (1866) i en kristen teologisk kontext, dÀr jag ville undersöka om de tvÄ trosinriktningarna i romanen förenades eller inte. Jag tog min utgÄngspunkt i att Raskolnikov gav uttryck för förestÀllningar inom Gud-Àr-död-teologin med betoning pÄ Simone Weil och William Hamilton, och att Sonja gav uttryck för förestÀllningar inom den rysk-ortodoxa teologin.Vidare formulerade jag frÄgan: Kan man lÀsa Brott och straff som en egen gren inom kristen teologi? Jag tog hjÀlp av identitetsrekonstruktion som metod, med fokus pÄ Ruard Ganzevoorts anvÀndning av termen.Resultatet Àr att man faktiskt kan lÀsa Brott och straff som en egen gren inom kristen teologi. BÄde Raskolnikov och Sonja har fÄtt nÄgot i utbyte av varandra och sÄlunda rekonstruerat sina tidigare övertygelser och trosuppfattningar. Raskolnikovs identitet, som tidigare prÀglades av en övermÀnniskoteori och förestÀllningen om att Gud kanske inte finns, har pÄverkats av mötet med Sonja och övergett sina tidigare trosuppfattningar.

Kristen tradition eller vÀsterlÀndsk humanism : En diskursanalys av skolans vÀrdegrund

Den kristna traditionen och den vÀsterlÀndska humanismen Àr tvÄ motstridiga moralsystem. Den förra utgÄr frÄn en vÀrldsbild dÄ Gud Àr grunden för moralen medan den senare har mÀnniskan som grund för moralen. Syftet med uppsatsen Àr att komma fram till om och i sÄ fall hur denna konflikt gestaltas i skolans styrdokument i allmÀnhet och vÀrdegrunden i synnerhet. Jag försöker ocksÄ se hur konflikten i förlÀngningen pÄverkat en grupp elever i deras utveckling av etiska stÀllningstaganden. Undersökningen Àr baserad pÄ en diskursanalys av styrdokumenten samt fokusgruppsintervjuer med en grupp elever i Ärskurs nio.

1 NĂ€sta sida ->